AIKIDO KLUB "MUSUBI"

TAKEMUSU AIKIDO ASSOCIATION CROATIA

Kokyu-Ryoku - moć daha

Disanje je jednostavna i prirodna radnja koju čovjek vrši od prve minute svog rođenja do zadnjeg trenutka svog života. Disanje ne služi samo da nas održi na životu, već je i važan činbenik u našem razvoju. Disanje će jako utjecati na naš karakter, intelekt i općenito na psihofizički razvoj. Odrastajući ne obraćamo pažnju na disanje, misleći da je samo disanje dovoljno, ne znajući da je i sam način disanja jednako toliko važan.

Ljudi se rađaju dišući na nos i to disanje nisu morali naučiti. To je prirodna funkcija tjela koja se vrši nesvjesno. Disanje na usta je naučena reakcija potaknuta nekakvim stresom, strahom, nervozom ili prehladom. Smiren i opušten čovjek diše polagano i duboko na nos.

Samim disanjem na usta ubrzava se dovod kisika u pluća, ali se smanjuje brzina razmjene kisika s ugljičnim dioksidom. Tada se u krvi sakuplja prevelika količina kisika i dolazi do hiperventilacije tj. do vrtoglavice ili čak nesvjestice. Prilikom velikih napora, tijelo stresno reagira i počinje grčevito hvatati zrak, prilikom čega počinjemo disati na usta. Dolazi do hiperventilacije, bolova u prsima, pretjeranog znojenja, prebrzog otkucavanja srca i do brzog zamaranja. Tada je potrebno smiriti dah, opustiti zgrčeni abdominalni sustav i cijeli će organizam početi raditi optimalnom brzinom i snagom, a samim time ćemo moći izdržati mnogo veće napore i nećemo se tako brzo zamarati.

U modernoj medicini se sve više koriste vježbe disanja za liječenje srčanih bolesnika i bolesnika s oštećenim nervnim sustavom. Dokazano je da pravilno disanje poboljšava funkcionirajne kompletnog organizma od kardio-vaskularnog i probavnog do nervnog sustava. Ono poboljšava koncentraciju, pamćenje, percepciju, koordinaciju, reflekse i sve ostale funkcije mozga.

Postoje tri načina disanja. Klavikularno disanje je najnezdraviji način disanja. To je disanje vrhovima pluća. Ono je kratko i brzo, a kratko i brzo disanje znači i kratak život. Tim načinom disanja dolazi do oštećenja nervnog sustava zbog premale količine kisika u mozgu. Posljedice mogu biti nervoza, paranoja, depresija, agresivnost, smanjenje koncentracije itd. Osim mozga trpi i ostatak organizma. Najčešće disanje u svijetu je prsno disanje. Ono je također kratko i brzo, a uzrokovano je stresnim i brzim načinom modernog života. Zbog toga su u svijetu vrlo česte bolesti srca i probavnog sustava. Najzdravije je trbušno ili tzv. ošitsko disanje. Taj način disanja je naročito važan jer prvo povlači zrak u donji dio pluća. Opskrba donjeg djela pluća kisikom naročito je važna jer se, kad smo uspravni, u donjem djelu trbuha nalazi mnogo više krvi koja sudjeluje u razmjeni kisika. Zbog toga je ošitsko disanje važan dio optimalne vježbe disanja.

U Japanu se kaže da je disanje musubi. Musubi doslovno predstavlja čvor tj. vezanje, ali simbolizira proces odvajanja od svega negativnog i povezivanje s kozmičkom energijom što na kraju stvara savršenu ravnotežu i harmoniju. Musubi je simbol beskonačnog kruženja energije, proces bez početka i bez kraja. Musubi počinje misogijem tj. pročišćenjem i prilagodbom, a misogi se postiže shugyom tj. svakodnevnim treniranjem i težnjom prema kvalitetnijem životu i savršenstvu. Misogi se postiže čišćenjem duha i tjela, pravilnim pogledom na svijet i življenjem zdravog života. Kraj musubija je satori. Satori je prosvjetljenje tj. shvačanje istine o sebi, o svemu što nas okružuje i obavezama koje imamo prema okolini i prema cijelom svijetu.

Japanska riječ za dah je kokyu. Kokyu nije samo disanje, nego je uz to povezano mnoštvo izraza i pojmova koji simboliziraju harmoniju. Tako se u Japanu često čuje izraz “kokyu ga au”, koji spominje dah , ali govori o tome kako su dva čovjeka uskladena i harmonična. Pravilnim disanjem razvijati će se harmonija duha i tjela i harmonija sa drugima. To je jako važno za Aikido i druge borilačke vještine, jer bez usklađenosti nećemo moći iskoristiti praznine u protivnikovoj obrani.

Važan pojam uz disanje je kokyu-ryoku tj. moć daha. Kokyu-ryoku se sastoji od shuchu ryoku tj. sposobnosti koncentracije sve snage u jednu točku tjela. To se razvijati redovitim vježbanjem kokyu-ho tehnika.

Kokyu-ho znači disanje u pokretu i od velike je koristi za razvijanje ekstenzije i koordinacije, a samim time i usklađenosti. To će naročito doći do izražaja u kokyu nage tehnikama koje doslovno u prijevodu znače bacanje dahom. Tada će doći do izražaja usklađenost s partnerom, korištenje cijelog tjela, opuštenost i ekstenzija u izvodenju tehnika.

Samo napredovanje u tehnikama će biti ovisno o napredovanju u disanju i razvijanju svog prirodnog ritma disanja. Često neki učenici ne shvaćaju važnost pravilnog disanja i vježbi disanja ili im se one čine dosadnima, te ih ne shvaćaju ozbiljno, smatrajući ih nekakvim mističnim djelom borilačkih vještina ili gubljenjem vremena. Vježbe disanja bi se trebale svakodnevno prakticirati, ne samo zbog borilačkih vještina, nego zbog osobnog zdravlja.

Kokyu-ho vježbe se mogu izvoditi u sjedećem položaju ili stojeći. Bez obzira dali sjedimo ili stojima, važno je da je tjelo opušteno i da je kralježnica uspravna. U sjedećem položaju vježbe se izvode u seizi. Kod seize je važno da ne sjedimo na petama nego se samo lagano naslonimo na njih. Leđa obavezno moraju biti uspravna i malo smo nagnuti prema naprijed tako da težište tjela pada u središte trokuta što ga formiraju noge. To je jako čvrst i stabilan položaj. Kod onih koji imaju probleme s koljenima ili skočnim zglobovima mogu sjediti tzv. turski sa prekriženim nogama, ali i tada leđa moraju biti uspravna.
Udah se vrši na nos i zrakom se prvo puni donji dio trbuha, a zatim i prsa. Izdah se vrši tako da prvo praznimo prsa, a zatim trbuh.

VJEŽBE DISANJA:

Osnovna vježba disanja je makoto no kokyu tj. istinski dah. Izdah se vrši kroz usta. Usta su lagano otvorena i prilikom izdisaja se stvara šišteći zvuk koji nastaje prirodnim strujanjem zraka kroz grlo.

Za vrijeme vježbe ten no kokyu tj. dah nebesa, vizualiziramo da prilikom udaha u sebe uvlačimo cijelo nebo, sve zvijezde, mjesec, sunce, oblake i prilikom izdaha sve vraćamo na svoje mjesto. Disanje pratimo kretnjama ruku koje kao da grabe sve što udišemo. Izdah je kroz usta.

Chi no kokyu tj. dah Zemlje, u sebe crpimo beskrajnu zemljinu energiju. Ruke preklapamo ispod pupka i palci se lagano dotiču. Udah i izdah su vrlo snažni, izdah se vrši kroz usta. Ova vježba traje onoliko koliko nam je potrebno da pet puta udahnemo i izdahnemo.

Jin no kokyu tj. dah ljudskih bića, takoder sjedimo kao u dahu Zemlje. Udah i izdah su kroz nos i to je vrlo prirodan i opustajuć način disanja. Diše se duboko i polagano sa zatvorenim očima. Tada se u nama spaja nebeska i zemaljska energija, što će nam pružiti ogromnu energiju. To spajanje nebeske i zemljine energije naziva se kimusubi.

 

Predrag Jukić
Časopis Sensei #3 (siječanj 2001.)