AIKIDO KLUB "MUSUBI"

TAKEMUSU AIKIDO ASSOCIATION CROATIA

Zanshin - bez oklijevanja

štovani Anzan Hoshin roshi

Zanshin znači "preostali um" i također "um bez ostatka". To je um potpunog djelovanja. To je onaj trenutak u kyudo-u nakon što se otpusti strijela. To je "Om makurasai sowaka" u izvođenju oryoki-ja i ispijanje vode za ispiranje zdjele. U shodo-u, to je završavanje poteza kistom dok ruka i kist bez zastoja kližu s papira. U koračanju, to je glatko prenošenje težine i započinjanje sljedećeg koraka. U potpunom udisaju, to je ovaj dah. U potpunom izdisaju, to je ovaj dah. U životu, to je ovaj život. Zanshin znači potpuno izvršenje, bez tragova. To znači svaku stvar, u potpunosti, kakva jest.

Kada se tijelo, dah, govor i um odijele jedan od drugoga i raštrkaju se u poimanju i načinu djelovanja, tada se ne može očitovati nikakvo pravo djelovanje. Postoji jedino oklijevanje, ili pokušaj da se izvučemo iz oklijevanja. To je um ispunjen nadom i strahom, koji nastaje jer pokušavamo živjeti u nekom drugom trenutku, umjesto u onome trenutku koji se sada pojavljuje. Uspoređujemo, planiramo, ili pokušavamo održati privid kontrole usred stvarnosti koja je u potpunosti izvan naše kontrole.

"Izvan kontrole" ne znači "bez kontrole"; to znači da je osjećaj pouzdanosti, ugode i predvidljivosti koji slika o sebi pokušava održavati potpuno nevažan za stvarne doživljaje. Čak ne znaš što će izreći ova rečenica dok ju ne pročitaš. Jednom kad ju pročitaš, crni oblici i slova postanu riječi i značenja i tada imaš osjećaj da si ju pročitao. Tek nakon što misao nastane imaš privid da si ju pomislio.

Slika o sebi nastaje kao sjećanje, kao sažimanje živopisnosti života kakav jest te, da bi osigurala osjećaj vlastite trajnosti, ona zbija stvari u nakupine, nagomilava ih i povlači se pomoću njih dalje. Ona to može jedino ignoriranjem većine pojedinosti određenog trenutka, a oslabljuje njihovu živopisnost tako što se gura i uvlači u zamišljenu "prošlost" ili "budućnost". Međutim, energija postanka ovog trenutka je energija samog našeg života, i uzmičući od te ogromne energije mi se osjećamo beživotno, suspregnuto, u oklijevanju, nelagodno, ljuto, osuđujuće, krivo, tužno.

Zanshin znači da sve činimo u potpunosti. Činiti to ne znači primiti se i držati. Ponekad se, sjedeći, nađete izgubljeni u nekoj misli i tada se probudite i prekinete tu misao; tada se uhvatite kako se vraćate ne biste li provjerili jeste li prekinuli tu misao. No, ta misao je otišla i vi samo pokušavate pronaći definiciju sebe, samo pokušavate postati netko tko je "prekinuo misao". Umjesto toga, kada se probudite iz te misli, to je to. Što sada? Zanshin tada znači um stalne spremnosti, poput zrcala koje je spremno pokazati odraz bilo čega što se u njemu prikaže.

U borilačkim vještinama Zanshin znači da nemate prekida u svojoj aktivnosti jer nemate vremena da natrag vratite korak ili obranu i popravite ih. To također znači da idemo i dalje od tehnike, jer ne možemo primorati situaciju da se prilagodi tehnici. Kut udarca i snaga udarca moraju se odmah prilagoditi energiji partnera.

U praksi moramo ići dalje od strategija obrane i oklijevanja. Moramo se otvoriti samoj energiji uma kako se ona izražava kao gledanje, slušanje, dodirivanje, kušanje, mirisanje i razmišljanje. Prodirući u tu energiju moramo nadići sve prepreke.

Često, kada pokušamo izraziti potpunu aktivnost u zazen-u ili dokusan-u, dok peremo suđe, plijevimo vrt, ili plaćamo račune, nastojimo nametnuti neku vrstu "svježeg" uma, nastojimo proizvesti neku vrstu uma prakticiranja, ili uma mudrosti. No, istinsko djelovanje ili istinska mudrost proizlazi iz energije tog samog trenutka. Stalno obnavljajući pažnju na ono što jednostavno jest, mi uviđamo da taj svježi um zna što treba raditi. Postoji um gledanja, um slušanja, um držanja tijela, um hodanja, sjedenja, stajanja, kao i um misli. Kada prestanemo nastojati nametnuti "svoj um" na trenutak, um trenutka se može izraziti jasno i potpuno Znanje se otvara kao deset smjerova i tri vremena. To je ono što "Avatamsaka sutra" ističe u svom govoru o Buddhama i Buddha-sferama u svim smjerovima. To također znači otvaranje prema jasnoći doživljaja te prodiranje u prirodu samog doživljavanja. Moramo pronaći svoju mudrost u jednostavnosti i bogatstvu upravo samog ovog trenutka. Plavo je neupitno plavo. Dah je dah. Zvuk je zvuk.

Zanshin znači dopuštanje svakoj Dharmi da se očituje kao ono što jest. To znači da "gdjegod da nešto stoji, to pokriva svoj vlastiti prostor," kako kaže Dogen zenji u Genjokoan-u. To znači zakoračiti potpunim korakom. To znači ne ostavljati ništa iza sebe i ništa ne gurati naprijed. To znači obraćati pažnju na vlastite živote.

teisho štovanog Anzan Hoshin roshi-ja, 13. srpnja 1988., Daijozan

 

Izvorni tekst možete pročitati ovdje.

Prijevod Željka Žmire

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 United States License.